Mels Dees

Het stapelen van kopjes en schoteltjes is een oerdrift van de mens, kun je wel zeggen. Iedere architect en menig kunstenaar is daar als kind mee begonnen (en velen hadden het daarbij moeten laten, denk ik er stiekem bij). In de jaren tussen 2005 en 2012 heb ik een stuk of acht gestapelde kolommen van potten en pannen gemaakt, onder meer in Frankrijk, België en Duitsland – waarschijnlijk als compensatie voor mijn zoek geraakte carrière als bouwkundige. 

De interpretatie van de verschillende werken hangt nogal af van de locatie. De kolom bij Château Drulon heb ik ‘Monument gastro-sacrale’ genoemd, hoewel er ook nogal wat akelige vaten en bekkens uit de medische wereld in waren verwerkt. Op andere plaatsen kreeg de sculptuur al snel de bijnaam ‘Das Minarett’ en deftige Nederlandse kunsthistorici zagen er een knipoog naar de eindeloze kolom van Brancusi in.

In Tour de Force is het stapelen een circusact geworden. De toren van potten en pannen dreigt om te vallen, maar blijft ternauwernood overeind. Niet aanraken!