Trijnie Mohlmann heeft zich gespecialiseerd in de encaustiek schilderkunst, die meer dan 2000 jaar geleden ook al toegepast werd in de Griekse en Egyptische cultuur. Ze schildert met gesmolten bijenwas op paneel. Aan de bijenwas voegt ze zuivere kleurpigmenten toe en in de gestolde waslagen verwerkt ze vervolgens inkt, olieverf en soms ook papier en tranfers van door haar zelf gemaakte foto’s. De – soms ingetogen en dan weer uitbundige – beelden die ze zo creëert, maken de toeschouwer niet alleen deelgenoot van de ontmoetingen, reizen en dingen die Trijnie inspireren, maar geven ook en vooral ruimte voor vrije associatie en interpretatie.

Naast het schilderen giet ze massieve glasbeelden in een glasatelier in Amsterdam en Lommel (B). Vloeibaar heet glas wordt gegoten in van te voren geprepareerde zandmallen. Voor en tijdens het gietproces worden glaspigmenten aangebracht. (heetglastechniek sandcasting). Trijnie studeerde in 1992 af aan de academie voor beeldende kunst te Enschede. Woont in Groningen. Ze heeft haar atelier in de Biotoop in Haren, het voormalig biologisch centrum van de Rijks universiteit van Groningen.